[Pyoraily-lista] Vast:Pyöräilykypärän käyttöpakosta

Petri Sipilä / Helsingin polkupyöräilijät pj at hepo.fi
Ke Elo 5 22:24:39 EEST 2009

Hei

Itse voin henkilökohtaisesti ja Hepon nimissä vastustaa Liikenneturvan
ajamaa kypäräpakkoa, mutta en tiedä onko PyöräilyKUNTIEN verkoston asia
tosiaankaan ottaa tähän voimakkaasti kantaa. Asiassa ei ole linjausta
tehtykään puoleen tai toiseen. Verkosto voi kuitenkin mielestäni edistää
asiallista keskustelua siitä miten pyöräilyonnettomuuksia voidaan vähentää
ja tuoda myös esiin kriittisiä kantoja kypäräkeskusteluun.

Suomessahan ei ole - Liikenneturvasta puhumattakaan - tehty läheskään
kaikkea voitavaa pyöräilyturvallisuuden eteen, ja kypärä onkin ollut
härmäläiseen asenneilmastoon sopiva ja halpa tapa toimia, kun velvoitteet
voidaan sysätä pyöräilijöille eikä tarvitse vaivata esimerkiksi autoilijoita
sellaisella varovaisuudella pyöräilijöitä kohtaan, joka vaikkapa Tanskassa
on itsestäänselvyys. Liikenneturvassakin sopisi mietittävän, miksi pyöräily
juuri Suomessa on niin vaarallista että täällä pitää muista Euroopan maista
poiketen määrätä aikuisille ehdoton kypäräpakko.

Verkosto voi siis hallituksen strategiapalaverin mukaisesti tarjota
jäsenilleen tietoa pyöräilyturvallisuutta lisäävistä suunnitteluratkaisuista
sekä pyrkiä muillakin tavoin vaikuttamaan turvallisuutta lisäävien
käytäntöjen toteutumiseen rakentamisessa, kunnossapidossa, lainsäädännössä
ja liikennevalvonnassa.

Aurinkoista kesänjatkoa ja turvallista pyöräilyä!

Yst. terv.

Petri Sipilä
puheenjohtaja / chair person
Helsingin Polkupyöräilijät ry (HePo) / Helsinki Cyclists
PL 81, 00531 HELSINKI, FINLAND

+358 (0)50 5115 940
pj at hepo.fi
www.hepo.fi