[Pyoraily-lista] Pyöräilykypärän käyttöpakosta - Tanskan tilanne

Ruut Peuhkuri rp at passivhus.dk
To Elo 6 14:44:53 EEST 2009

Moi,
Olen juuri muuttanut takaisin pyöräilyn "luvattuun maahan" eli Tanskaan ja
vaikka pyöräily täällä mukavaa ja helppoa onkin Suomeen verrattuna niin
epäkohtia on kyllä niitäkin täällä ihan tarpeeksi asti, joten ei missään ole
onnelaa.......

Kypärän käyttöpakosta: Luin juuri "luotettavasta" lähteestä eli yhdestä
paikallisesta naistenlehdestä, että Tanskassa vain 6% (kyllä, vain kuusi
prosenttia!) 16-60 vuotiaista pyöräilijöistä käyttää kypärää! Sen
käyttäminen ei siis ole mitenkään ollut pakollista ja tämä on valitettavasti
tulos. Olen aika järkyttynyt, kun harvoin näen kypäriä lapsillakaan. Yritä
siinä sitten pitää tiukka linja omien lasten kanssa että pyöräillessä
käytetään AINA kypärää! Itse me aikuisetkin käytämme aina kypärää (paitsi
jos se esim kiireessä sisälle unohtuu, niin kyllä ilmankin ajetaan joskus
harvoin).

Mutta tästä tanskalaisesta vapaudesta: porukka fillaroi mielellään ja
paljon, mutta nyt on sitten havahduttu niihin lukemattomiin
päävammoihin/kuolemiin, jotka ovat kypärättömien kaatumisten/onnettomuuksien
tulosta: Joukko tunnettuja trendikkäitä suunnittelijoita on pyydetty
suunnittelemaan makeita kypäriä, joita myydään halvalla ja tuottoa riittää
vielä hyväntekeväisyyteen. En tiedä auttaako, mutta tässä stratgia on siis
tehdä kypärästä makee osa olemusta ja elämäntyyliä.... Itse en muuten
mitenkään pidä omasta peilikuvastani kypärä päässä, mutta tässä asiassa
järki on sentään jo vuosia sitten voittanut turhamaisuuteni:-)

Aurinkoisin terveisin

Ruut