[Pyoraily-lista] Liikenneturvan kypäräpakkolausunto - onko sellaista?

Juhani Tenhunen junnu.tenhunen at pp.sonera.net
To Elo 6 15:15:04 EEST 2009

Itse kyllä hiukan ihmettelen täällä syntynyttä käsitystä, että
Liikenneturva olisi lausunut jotain nykyistä velvoittavammasta
pyöräilykypärän käyttöpakosta. Ettei kyseessä olisi vain mätäkuun ankka?
Ainakaan Liikenneturvan kevyen liikenteen neuvottelukunta, sen
pyöräilyturvallisuusjaosto tai hallitus eivät ole asiaa käsitelleet,
eikä toimitusjohtaja Matti Järvinenkään ole käsittääkseni tällaista
ilmaissut.  Siis onko jollakulla esittää evidenssiä? Täsmennän vielä,
että minusta nykyinen sanktioton käyttöpakko on varsin onnistunut ratkaisu.

E. Juhani Tenhunen
suojattoman liikenteen "edustaja" Liikenneturvan hallituksessa
(käytännössä henkilökohtaisella virkavastuulla)

Petri Sipilä / Helsingin polkupyöräilijät:
> Itse voin henkilökohtaisesti ja Hepon nimissä vastustaa Liikenneturvan
> ajamaa kypäräpakkoa
>
> Suomessahan ei ole - Liikenneturvasta puhumattakaan - tehty läheskään
> kaikkea voitavaa pyöräilyturvallisuuden eteen, ja kypärä onkin ollut
> härmäläiseen asenneilmastoon sopiva ja halpa tapa toimia, kun velvoitteet
> voidaan sysätä pyöräilijöille eikä tarvitse vaivata esimerkiksi autoilijoita
> sellaisella varovaisuudella pyöräilijöitä kohtaan, joka vaikkapa Tanskassa
> on itsestäänselvyys. Liikenneturvassakin sopisi mietittävän, miksi pyöräily
> [...]

Muistuttaisin vielä, että (autoilijan) varovaisuusvelvoitteen rikkominen
on sanktioitu.. Niin on muuten myöskin kaikkia ajoneuvoja koskeva
suuntamerkin käyttöpakko, mistä pyöräilijöillä ei todellakaan ole
erivapautta, vaikka tämä todella usein unohdetaankin.

EJT