[Pyoraily-lista] Liikenneturvan kypäräpakkolausunto - onko sellaista?

Petri Sipilä / Helsingin polkupyöräilijät pj at hepo.fi
Pe Elo 7 10:09:16 EEST 2009

Hei

Käsittääkseni Liikenneturva on kaikissa mahdollisissa yhteyksissä tuonut
esiin kantansa kypärän käyttövelvoitteen kiristämisestä. Se myös mainitaan
tilaustutkimusten toimintasuosituksissa (LINTU ym. - Lieneekö ollut
rahoituksen saamisen ehto?).

Alla lainaus Liikenneturvan lausunnosta koskien Liikennepoliittista
selontekoa 29.4.2008:
"Pyöräilykypärän ja heijastimen käytön parantamiseksi tulee harkita käytön
laiminlyönnin seuraamusten asteittaista kiristämistä. Se edesauttaisi myös
valistuksen vaikutuksia."
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/uutispoyta/lausunnot/arkisto2.php

Yritäpä Junnu siellä Liikenneturvassa tuoda oma (ja luultavasti useimpien
pyöräilijöiden) kanta esiin kun seuraavia lausuntoja muotoillaan.
Samoin Liikenneturva tulisi petrata vaikuttamisessaan sen suhteen että tuo
autoilijoiden jo nyt lakiin kirjattu varovaisuusvelvoite alkaisi toteutua
paremmin: eli kunnille ja poliisijohdolle uutta ohjeistusta suhtautumisessa
vaikkapa väistämisvelvollisuuden noudattamisessa risteyksissä ja
kiertoliittymissä. Nythän sanktioita ei autoilijalle välttämättä tule vaikka
ajaisi pyöräilijän yli. Liikenneturvassakin tiedetään että n. 20%
pyöräilijöiden kuolonkolarista sattuu kun kääntyvä autoilija laiminlyö
väistämisvelvollisuutensa. Laskennalisesti siis tätä kautta säästyisi siis
enemmän ihmishenkiä kuin kypäräpakolla.

Ystävällisin terveisin

Petri Sipilä
Helsingin Polkupyöräilijät ry (HePo)