[Pyoraily-lista] "Kevyestä" liikenteestä

Juhani Tenhunen junnu.tenhunen at pp.sonera.net
To Elo 6 18:08:26 EEST 2009

Kiitos hyvästä kysymyksestä, Martti!

Minulla heräsi keskustelun alettua sama kysymys, kun pohdin
"mopoautojen" kohtelua: Helsingin Lauttasaaresta, missä asun, pääsee
mopoautolla pois vain yhtä siltaa (keskustaan), kun autoille on 3 siltaa
ja polkupyörille 5 reittiä, kun Lauttasaaren sillan molemmat pyörätiet
lasketaan erillisiksi.

Voitaisiinko nykyisellään sallia ajo apumoottorittomalla täysin
varustellulla fillarilla Norjan tapaan jalkakäytävillä ja siirtyä
käyttämään termiä "kevyt liikenne" niille ajoneuvoille, joilla ei saa
ajaa moottori- tai moottoriliikenneteillä? Pyöräilykieltomerkein
voitaisiin sitten kieltää pyöräily siellä, missä jalkakäytävä ei millään
sovellu pyöräilyyn. Malli lähenee erinäisiä Porvoon kaksisuuntaisia
pyöräteitä, joilla pyörien kohtaaminen on mahdotonta väylän kapeuden vuoksi.

Parhain terveisin,

E. Juhani Tenhunen
Suomen Liikenneliitto SuLi ry:n hallituksen jäsen

martti tulenheimo: