[Pyoraily-lista] "Kevyestä" liikenteestä ja pyöräilyn edistämisestä

Laaksonen Mikko (YKV) mikko.k.laaksonen at turku.fi
To Elo 6 20:12:00 EEST 2009

Terve,

Entisenä Turun kaupungin "kevyen liikenteen asiamiehenä" yhdyn voimallisesti Martti Tulenheimon perusnäkemykseen.

Käsitehirviöstä "kevyt liikenne" tulisi päästä eroon ja käyttää pääsasiallisista moottorittomista liikkumismuodoista käsitteitä
"pyöräily" ja "kävely" ja huomioida, että kyseessä ovat erilaiset kulkumuodot joilla on eri tarpeet.

On toinen asia, että kaikesta huolimatta olen henkilökohtaisesti pääosin sitä mieltä, että kävelyn ja pyöräilyn intressit kulkumuotoina ovat pääsääntöisesti yhtenevät. Pyöräilyä tulee nykyistä enemmän erottaa kävelystä esimerkiksi selkeästi eri päällystein erotetuilla kaistoilla ja ohjaamalla hiljaisilla kaduilla pyörät ajoradalle,  mutta monet isot infraratkaisut kuten pääväylät ja vesistöt ylittävät / alittavat sillat ovat kuitenkin yhteisiä nyt ainakin kantavien rakenteiden osalta. Vähäliikenteisillä raiteilla yhdistetty kävely/pyöräilytiekin on usein aika ongelmaton ratkaisu ...

Tästä loppukesän keskustelusta pitäisi potkaista liikkeelle uutta keskustelua siitä, miten saamme pyöräilyn esille liikennemuotona.
Kuten toisessa keskustelussa totesin:

"- Pyöräily ei tuota mainittavia kasvihuonekaasupäästöjä (ei enemää kuin ihmisen elämä muutoinkin), vie vähän tilaa ja
lisää kuntoa ja terveyttä.
-  Suomessa tulisi hahmottaa, että pyöräilyn potentiaali on Helsingin seudulla lähes yhtä suuri kuin joukkoliikenteen,
Turussa ja Tampereella yhtä suuri ja kaikissa muissa kaupungeissa suurempi.
- Pyöräily on nytkin ratkaiseva osa kaupunkiliikennettä. Suomen kaupungeissa pyöräillään merkittävä osa arkimatkoja nytkin.
- Pyöräilyn potentiaali on Suomen useimmissa taajamissa vähintään kulkumuoto-osuuden kaksinkertaistaminen
- Talvi ja sateet eivät ole pyöräilyn esteitä vaan hidasteita. Talvipyöräily on yleisintä Oulussa ja Rovaniemellä.

Pyöräilyn keskeisin ongelma on, että sitä ei oteta vakavasti liikennemuotona liikennepolitiikassa eikä liikenteessä."

Nyt pitää käynnistellä pyöräilykeskustelua eri foorumeillla mutta kaikkein eniten hallituksen suuntaan. Muistaakseni liikennepoliittisessa
selonteossa luvattiin kävelyä ja pyöräilyä koskevaa ohjelmatyötä. Missä luurannee?

Loppukesäisin pyöräilyterveisin,

Mikko Laaksonen
Turun "kevyen liikenteen asiamies" 2005-2007
Nyk. Turun kaupunginhallituksen jäsen ja New Bridges - hankkeen projektikoordinaattori (Varsinais-Suomen liitto)
mikko.k.laaksonen at turku.fi
________________________________________
Lähettäjä: pyoraily-lista-bounces at listserv.kuntaliitto.fi [pyoraily-lista-bounces at listserv.kuntaliitto.fi] käyttäjän martti tulenheimo [martti.tulenheimo at gmail.com] puolesta
Lähetetty: 6. elokuuta 2009 17:51
Vastaanottaja: pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
Aihe: [Pyoraily-lista] "Kevyestä" liikenteestä

Tervehdys,

Kun kesäinen keskustelu on lähtenyt näin reippaasti liikkeelle, käytän
tilaisuutta hyväkseni ja kysyn näkemyksiänne käsitteestä "kevyt
liikenne".

Nähdäkseni on harhaanjohtavaa puhua "kevyestä liikenteestä" ja
niputtaa siten täysin erilaiset liikennemuodot keskenään siksi,
etteivät kyseessä ole moottoroidut ajoneuvot.