[Pyoraily-lista] "Kevyestä" liikenteestä ja pyöräilyn edistämisestä

martti tulenheimo martti.tulenheimo at gmail.com
Pe Elo 7 14:00:26 EEST 2009


Mikko Laaksosen lisäykset olivat olennaisen tärkeitä. On nimenomaan
muistettava, että kävelyn ja pyöräilyn intressit ovat pääsääntöisesti
yhtenevät. Ongelmat koskevat pääasiassa vain kantakaupunkimaisia
alueita, joilla jalankulkijat ja pyöräilijät seikkailevat toistensa
kiusana väärillä väylillä ihmisten paljoudesta johtuen. Kyse on
nähdäkseni usein myös erheellisistä suunnitteluperiaatteista (sekä
niiden taustafilosofiasta).

Yhdyn näkemykseen siitä, että "pyöräilyä tulee nykyistä enemmän
erottaa kävelystä esimerkiksi selkeästi eri päällystein erotetuilla
kaistoilla ja ohjaamalla hiljaisilla kaduilla pyörät ajoradalle".
Samaten on helppo yhtyä myös siihen, että "vähäliikenteisillä
raiteilla yhdistetty kävely/pyöräilytiekin on usein aika ongelmaton
ratkaisu." Kantakaupunkialueilla nähdäkseni yhdistettyjä väyliä
pitäisi käyttää vain erityistapauksissa ja silloinkin aina perustella,
miksi on päädytty yhdistettyyn väylään.

Ainakin Helsingissä ollaan lähivuosina toteuttamassa pyöräkaistoja
kantakaupungin uusien asuinalueiden pääväylillä. Pyöräteillä käytämme
päällysteenä nykyään punertavaa asfalttia ja jalkakäytävillä mustaa
asfalttia. Väliin tarvitaan kyllä mieluusti vähintäänkin kiviraita,
mutta mieluiten korkeuserotus, sekä selkeät ja riittävän toistuvat
merkinnät.

Olen itse tullut siihen tulokseen, että syy, miksi Suomessa poljetaan
niin paljon liikennesääntöjen vastaisesti jalkakäytävillä, on juuri
se, ettei pyöräilijöille ole annettu suunnittelussa tarpeeksi
huomiota. Kun kantakaupunkien pääväylillä ei ole kunnollisia väyliä
pyöräilijöille, monet pyöräilijät käyttävät jalkakäytäviä - ja tekevät
niin sitten muuallakin, koska tottuvat pyöräilemään sääntöjen
vastaisesti.

Pyöräilijät sekoitetaan suunnittelussa Marek Salermon sanoin "nopeiksi
jalankulkijoiksi", minkä taustalla näkyy selvästi juuri semanttinen
ongelma nimeltä "kevyt liikenne". Mielestäni käsitteen käyttöön
pitäisi puuttua laajalla rintamalla, jotta pyöräily alettaisiin ottaa
maassamme vakavammin.

Ystävällisin terveisin,


Martti Tulenheimo

2009/8/6 Laaksonen Mikko (YKV) <mikko.k.laaksonen at turku.fi>:
> Terve,
>
> Entisenä Turun kaupungin "kevyen liikenteen asiamiehenä" yhdyn voimallisesti Martti Tulenheimon perusnäkemykseen.
>
> Käsitehirviöstä "kevyt liikenne" tulisi päästä eroon ja käyttää pääsasiallisista moottorittomista liikkumismuodoista käsitteitä
> "pyöräily" ja "kävely" ja huomioida, että kyseessä ovat erilaiset kulkumuodot joilla on eri tarpeet.
>
> On toinen asia, että kaikesta huolimatta olen henkilökohtaisesti pääosin sitä mieltä, että kävelyn ja pyöräilyn intressit kulkumuotoina ovat pääsääntöisesti yhtenevät. Pyöräilyä tulee nykyistä enemmän erottaa kävelystä esimerkiksi selkeästi eri päällystein erotetuilla kaistoilla ja ohjaamalla hiljaisilla kaduilla pyörät ajoradalle,  mutta monet isot infraratkaisut kuten pääväylät ja vesistöt ylittävät / alittavat sillat ovat kuitenkin yhteisiä nyt ainakin kantavien rakenteiden osalta. Vähäliikenteisillä raiteilla yhdistetty kävely/pyöräilytiekin on usein aika ongelmaton ratkaisu ...
>
> Tästä loppukesän keskustelusta pitäisi potkaista liikkeelle uutta keskustelua siitä, miten saamme pyöräilyn esille liikennemuotona.
> Kuten toisessa keskustelussa totesin:
>
> "- Pyöräily ei tuota mainittavia kasvihuonekaasupäästöjä (ei enemää kuin ihmisen elämä muutoinkin), vie vähän tilaa ja
> lisää kuntoa ja terveyttä.
> -  Suomessa tulisi hahmottaa, että pyöräilyn potentiaali on Helsingin seudulla lähes yhtä suuri kuin joukkoliikenteen,
> Turussa ja Tampereella yhtä suuri ja kaikissa muissa kaupungeissa suurempi.
> - Pyöräily on nytkin ratkaiseva osa kaupunkiliikennettä. Suomen kaupungeissa pyöräillään merkittävä osa arkimatkoja nytkin.
> - Pyöräilyn potentiaali on Suomen useimmissa taajamissa vähintään kulkumuoto-osuuden kaksinkertaistaminen
> - Talvi ja sateet eivät ole pyöräilyn esteitä vaan hidasteita. Talvipyöräily on yleisintä Oulussa ja Rovaniemellä.
>
> Pyöräilyn keskeisin ongelma on, että sitä ei oteta vakavasti liikennemuotona liikennepolitiikassa eikä liikenteessä."
>
> Nyt pitää käynnistellä pyöräilykeskustelua eri foorumeillla mutta kaikkein eniten hallituksen suuntaan. Muistaakseni liikennepoliittisessa
> selonteossa luvattiin kävelyä ja pyöräilyä koskevaa ohjelmatyötä. Missä luurannee?
>
> Loppukesäisin pyöräilyterveisin,
>
> Mikko Laaksonen
> Turun "kevyen liikenteen asiamies" 2005-2007
> Nyk. Turun kaupunginhallituksen jäsen ja New Bridges - hankkeen projektikoordinaattori (Varsinais-Suomen liitto)
> mikko.k.laaksonen at turku.fi