[Pyoraily-lista] (C) Re: Re: Fw: Suomen Liikenneliitto: VR torppaa pyörämatkailun kasvun Suomessa

kirsikka.siik at kolumbus.fi kirsikka.siik at kolumbus.fi
Ke Elo 12 10:20:07 EEST 2009


Hei!
Meinasin kirjoittaa alunperin tämän viestini vain SuLin hallitukselle tiedoksi, mutta kun aihe oikeastaan liittyy suoraan Antti Poikolan pyöräily-listalle kirjoittamaan viestiin ja toisaalta koskettaa Tampereen pyöräilyolojakin, pistän sen nyt sulilaisten lisäksi tulemaan Antille ja tamperelaisille pyöräilijöille - ja menköön nyt sitten vielä pyöräilylistallekin, toivottavasti ette hermostu postilaatikkojenne täytöstä. :)

* * *

Olin eilen Yle Tampereen Radion haastateltavana aiheesta. Kanssani keskustelemassa oli VR:n Länsi-Suomen aluejohtaja Pekka Söderling, joka kertoi että VR on "lisännyt koeluontoisesti 6 pyöräpaikkaa tarjoavan vaunun kesän Helsinki-Turku -liikenteeseen" (jotkin tietyt kellonajat, ei joka junaan tokikaan), mutta että sen käyttöaste on ollut huono, ei näytä pyöräilijöitä junassa matkustaminen lainkaan kiinnostavan. Söderling syytti pyöräilijöitä myös kohtuuttomuudesta sen ymmärtämisessä, että vaaditaan "miljoonien vaunuja", jotka sitten talviajan olisivat tyhjillään, kun talvella ei kukaan halua pyörää kuljettaa. "Kuka ne maksaa?"

Hohhoijaa. 

Kaikkiaan keskustelu oli kyllä antoisa, harmi etteivät sen alku- ja loppuosa tulleet mukaan lähetykseen. Söderling aloitti keskustelun lataamalla että "Sinäkö olet se Kirsi? Minä olen Pekka Söderling VR:ltä ja olen tosi harmissani tällaisista otsikoista (=SuLin kannaoton otsikko "VR torppaa pyörämatkailun kasvun Suomessa", jonka Yle auliisti toitotti eetteriin sellaisenaan), jotka ovat aivan perättömiä". Suoran lähetyksen alkuun mennessä hän oli sentään leppynyt asialliselle tasolle. 

Kerroin Söderlingille vastauksena edellisiin väitteisiin "koevaunujen" huonosta käyttöasteesta, että pyörävaunujen lisäyksestä on tiedotettu surkeasti; että ottaa aikansa ennen kuin palvelu löydetään, joten yhden kesän parista koevaunusta ei voi mitään päätellä; että kaikki Suomen pyörämatkailijat eivät halua matkustaa juuri Helsingin ja Turun väliä, vaan tarvitsijoita olisi myös maakuntien arkisilla etappiväleillä; että ennakkovarauspakko ja hinnoittelu, joka tekee pyörän kuljettamisesta lyhyillä väleillä kalliimpaa kuin itse matkustajan (etenkään opiskelijan) omasta lipusta karsii sekin osaltaan pyörän kanssa matkustavia; ja vielä senkin että IC-junien yksittäisten kulkijoiden yksittäiset pyöräpaikat palvelevat ihan eri ryhmää pyöräilijöitä kuin ns. siniset vaunut, joihin mahtuu kokonainen seurueellinen pyöräretkeläisiä matkatavaroineen. 

Ehdotin myös taittoistuimellisia vaunuja, joissa tila pyörälle veisi tilan istuvalta matkustajalta vain silloin, kun pyörälle todellisuudessa kuljetustarve on ja talviaikaan paikka olisi istuvien matkustajien käytössä. Sama paikkahan palvelisi myös vauvanvaunujen tai pyörätuolin kanssa matkaavia..

Söderling käänsi keskustelun loppuosaksi lähetystä Tampereen paikallisiin asioihin: keskustelimme Tampereen rautatieaseman edustan pyöräpysäköintijärjestelyistä (=pyörät pursuvat niille varatulta alueelta jo autopaikoillekin, Söderlingin mukaan siksi että "VR:n Tampereen kalleimmalta paikalta tarjoamille pyöräpaikoille jättävät pyöriään ihan muut kuin junamatkustajat"), lähetyksen jälkeen itse asiassa enemmänkin pyöräpysäköintipaikkojen merkityksestä liityntäliikenteessä. Söderling vähätteli tätä. Mihinköhän tämäkin väite perustui?? Kuinka monesti olette jättäneet pyöränne juuri rautatieasemalle kun olette olleet menossa jonnekin muualle kuin junalle? Kuinka monesti olette jättäneet tulematta asemalle pyörällä siksi, ettei pyörää uskalla aseman ei-runkolukittaville, ei-säältäsuojatuille, ei-valvotuille ja ehdottomasti ilkivaltatilastojen kärjessä keikkuville pyöräpaikoille jättää?

Kiitokset vielä Martille linkistä ECF:n tutkimukseen. Pääsinpä mainitsemaan tuonkin asian ja VR:n huonon pärjäämisen... (Tämäkin keskustelun osa taisi kyllä olla sen radiolähetyksen ulkopuolella...)

Paljon jäi vielä sanomatta. Jatketaan siis edelleen keskustelua VR:n kanssa ja palautteiden antamista! Ikävästi jäi se mielikuva, että kovin mielellään tai vakavissaan noita palautteita ei VR:llä kuulla, mutta toivottavasti tuo saamani mielikuva on väärä.

Terveisin,
Kirsikka 




Antti Poikola [antti.poikola at gmail.com] kirjoitti: 
> Hei,
> 
> Kalustohankintojen ja korjausten yhteydessä tottakai pitää pyöräily 
> ottaa huomioon, mutta nopeaan parannukseen pääsisi edes mahdollistamalla 
> pyöräpaikkojen varaamiseen ennakkoon netistä ja ostamisen Junamaateista. 
> Itse jätin tästä pienestä asiasta palautteen VR:lle, jos riittävän moni 
> tekee sen, niiin ehkäpä he havahtuvat ja korjaavat ainakin tämän 
> pikkujutun. Alla henkilökohtaiseen kokemukseeni perustuva vuodatus
> 
> -Antti Poikola
> 
> ---CLIP---
> 
> Viime lauantaina tarkoituksemme oli lähteä aikaisella seitsemän junalla 
> Karjaalle ja polkea sieltä Tammisaareen... seiskan juna on Pendoliino
> 
> Siirsimme lähtöä seuraavaan yhdeksän IC-junaan. Netistä ei voinut varata 
> pyöräpaikkoja ja ennen ysiä oli asemalla tolkuton ruuhka ja 
> lippukassalle niin pitkä jono, ettemme ehtineet ostaa pyörälippuja, vaan 
> ostimme junamaatista liput itsellemme (junamaatistakaan ei saa 
> pyörälippuja) ja päätimme koittaa tuuriamme.
> 
> Tuuri oli huono ja Pasilasta nousi junaan kolme pyöräilijää, jotka 
> olivat puhelinpalvelun kautta varanneet ainokaiset pyöräpaikat. 
> Konduktööri otti asiasta hirveät pultit tietenkin ja vihaisesti valisti 
> meitä sääntöjen noudattamisesta.
> 
> Jäimme Espoon asemalle odottamaan seuraavaa 11 aikaan Helsingistä 
> lähtevää IC-junaa, enää emme ajatelleet polkea Karjaalta Tammisaareen, 
> vaan mennä junalla suoraan, jotta olisimme joskus edes perillä mökillä. 
> Karjaalle oli sattumalta kaksi pyöräpaikkaa vielä vapaana (yksi oli 
> varattu), mutta jatkoyhteys Hangon suuntaan olikin bussi ja Espoossa 
> lipunmyyjä ei osannut sanoa, ottaako bussi pyöriä kyytiin vai ei, 
> päätimme koittaa tuuriamme...
> 
> Tällä kertaa tuuri oli myötäinen ja tunkemalla bussin tavaratilaan 
> mahtui vielä kaksi pyörää siellä jo ennestään olleen kahden lisäksi.
> 
> Ystäväni oli haastatellut Karjaa-Hankovälillä konnaria, joka oli 
> sanonut, että aiemmin välillä kulki säännöllisesti 50 polkupyörää päivässä!
> 
> martti tulenheimo wrote:
> > Hienoa, että asiaan otetaan kantaa!
> >
> > Oletteko muuten nähneet ECF:n teettämän vertailun, jossa
> > eurooppalaiset junayhtiöt pisteytettiin sen mukaan, miten hyvin ne
> > palvelevat pyöräilijöitä junamatkustajina?
> >
> > Asiakirja löytyy täältä:
> > http://www.igvelo.ch/agm2007/Dokumente/070517_Danzi_1.pdf
> >
> > Vertailu ei totisesti ole VR:n kannalta mitenkään erityisen
> > mairitteleva. Valitettavasti. Asiathan kun voisivat olla toisinkin.
> >
> > Ystävällisin terveisin,
> >
> >
> > Martti Tulenheimo
> >
> > 2009/8/10  <kirsikka.siik at kolumbus.fi>:
> >   
> >> Tiedoksenne Suomen Liikenneliiton kannanotto pyörämatkailusta.
> >>
> >> Terveisin,
> >> Kirsikka Siik
> >>
> >>
> >> --- Alkuperäinen viesti ---
> >> Aihe: Suomen Liikenneliitto: VR torppaa pyörämatkailun kasvun Suomessa
> >> Päiväys: 10.8.2009 11:29
> >> Lähettäjä: kirsikka.siik at kolumbus.fi
> >> Suomen Liikenneliitto SuLi ry   Kannanotto 10.8.2009
> >>
> >>
> >> Heti vapaa julkaistavaksi
> >>
> >> VR TORPPAA PYÖRÄMATKAILUN KASVUN SUOMESSA
> >>
> >> Olematon markkinointi ja Suomen valtakunnanverkon liikennejärjestelyt
> >> erityisesti raideliikenteessä hillitsevät tehokkaasti pyöräliikenteen kasvua
> >> ja innostusta pyörämatkailua kohtaan, kritisoi Suomen Liikenneliitto SuLi
> >> ry.
> >>
> >> Kulunut kesä on tuonut esiin viitteitä pyörämatkailun kasvusta ja
> >> huomattavasta, vielä käyttämättömästä potentiaalista. Netistä löytää jo
> >> organisoituja pyörämatkoja valmiiksi sovittuine etappeineen ja
> >> majoituksineen, Tampereella hollantilainen yrittäjä järjestää
> >> pyöräkierroksia turisteille. Keski-Euroopan aktiivisin lomakausi on vasta
> >> alullaan ja Suomi luonnonrikkaudessaan periaatteessa erinomainen
> >> pyörämatkailumaa. Suomalaisia pyörämatkailuun houkuttaa taantuman ja
> >> ilmastonmuutoksen kohottama lähimatkailubuumi.
> >>
> >> Pyörällä kesälomamatkojaan kulkevat sekä kuluttavat keskimäärin
> >> luontoystävällisempiä palveluja että jättävän n. 20% tavallista
> >> seuramatkailijaa enemmän rahaa matkakohteisiinsa. (Weed&Bull 2009, Fraietta
> >> 2004 ja MEK 2009). Pyöräilijöiden tuoman rahan voidaan olettaa jäävän
> >> nimenomaan sinne, missä sitä kipeimmin kaivataankin: maakuntiin,
> >> kylätaajamiin, pie¬nempiinkin nähtävyyksiin, maatilamatkailuun,
> >> pienyrittäjille. Pyörämatkailu on taantuman torjuntaa parhaimmillaan.
> >> Pyörämatkailun kasvupotentiaalin ja pyöräilijöiden palvelujen luulisi siis
> >> kiinnostavan niin matkailu- kuin liikennealankin yrittäjiä. Toisin kuitenkin
> >> on Suomessa: VR on tehnyt pyörien kuljettamisesta junissa hankalaa ja
> >> kallista, matkailualalta taas puuttuu lähes täysin pyöräilyyn kannustava
> >> markkinointi.
> >> Vaatimattomallakin rahallisella panostuksella oikeisiin kohteisiin
> >> saataisiin muutettua pyörämatkailun valtava potentiaali tuloiksi, arvelee
> >> Suomen Liikenneliiton pyöräilyvastaava Kirsikka Siik. Siikin mukaan
> >> ensimmäisiä kehityskohteita olisivat matkustusmuotojen yhdistämisen
> >> helpottaminen ja jo olemassa olevien nähtävyyksien ja matkailupalvelujen
> >> koostamiseen erilaisiksi pyörämatkaetapeiksi koottuihin reittiehdotuksiin
> >> majoituspalveluineen.
> >> Erityisesti pyörän kuljettamisen junassa tulisi olla mahdollisimman helppoa.
> >> Junassa on paremmin tilaa kuin busseissa, joten koko perheellä tai
> >> isommankin matkaseurueen olisi mahdollista siirtyä pyörineen sujuvasti
> >> paikkakunnalta toiselle. IC-junien vähäiset, ahtaat ja ennakkovarauksen
> >> vaativat pyöräpaikat eivät vastaa pyörämatkailuun tarvittavaa palvelutasoa.
> >>
> >> Aikaisemmin useakin pyörä tukevasti kiinnitettyine satulalaukkuineen kulki
> >> vaivattomasti sinisten junien matkatavaraosastossa. Jos VR Oy ei tarvitse
> >> matkatavaravaunuja, ne tulee romuttamisen sijasta kunnostaa eurooppalaiseen
> >> tapaan polkupyörävaunuiksi. Pyörävaununa toimisi taittoistuimin varustettu
> >> matkustajaosasto, jossa pyörät kiinnitetään matkan ajaksi telineisiin
> >> laukkuineen pystyssä. VR Oy:n uudessakin kalustossa pyörien kuljetus tulee
> >> suunnitella asiakkaan tarpeiden, ei vain minimivaatimusten mukaan.
> >>
> >>
> >> Lisätietoja: Suomen Liikenneliitto SuLi ry, pyöräilyvastaava Kirsikka Siik,
> >> p. 050 3245527, kirsikka.siik(at)kolumbus.fi
> >>
> >> Oheiset valokuvat: P4271192.jpg, P4271193.jpg
> >> Saksalaisen nopean junan polkupyöräosastossa pyörät matkustavat laukkuineen
> >> pystyssä ja pyöräilijöille on taittoistuimet. Lasiseinän ansiosta pyöriä voi
> >> valvoa myös normaalista matkustamosta. Kuvat: Antero Alku 2005.
> >>
> >> Viitatut lähteet:
> >> M. Weed, & C. Bull (2009): Cycling Sport Tourism: Participants, Policy and
> >> Providers
> >> Julie Fraietta (2004): Cycle Tourism Research Summary
> >> MEK (Matkailunedistämiskeskus): Pyörämatkailun kehittämisstrategia 2009-2013
> >>
> >>
> >>
> >> --
> >>
> >>
> >>
> >>
> >>
> >>
> >>
> >> --
> >>
> >>
> >> _______________________________________________
> >> Pyoraily-lista mailing list
> >> Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
> >> http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
> >>
> >>
> >>     
> > _______________________________________________
> > Pyoraily-lista mailing list
> > Pyoraily-lista at listserv.kuntaliitto.fi
> > http://listserv.kuntaliitto.fi/mailman/listinfo/pyoraily-lista
> >
> >   
> 
> 


--