[Pyoraily-lista] Liikenne- ja viestintävaliokunta otti kantaa kevyen liikenteen puolesta

Korhonen Pasi Pasi.Korhonen at kuntaliitto.fi
Ke Kesä 18 10:37:11 EEST 2008

Liikenne- ja viestintävaliokunta vaatii kevyen liikenteen ja sen resurssien parempaa huomioimista liikennepoliittisessa selonteossa

Liikenne- ja viestintävaliokunta on saanut valmiiksi Eduskunnassa käsiteltävänä olevan Liikennepolitiikan linjat ja liikenneverkon kehittämis- ja rahoitusohjelma vuodelle 2020 eli liikennepoliittinen selontekoa koskevat kannanottonsa. Valiokunta ottaa voimakkaasti kantaa mm. kevyen liikenteen puolesta.

Kannanotossaan liikenne- ja viestintävaliokunta toteaa, että maankäytön ja liikenteen seudullista ja valtakunnallista suunnittelua ja niihin liittyviä ohjausmenetelmiä on kehitettävä määrätietoisesti, jotta yhdyskuntarakenne eheytyy ja liikkumisen tarve vähenee. Valiokunnan kannanoton mukaan kevyen liikenteen tarpeet on otettava huomioon maankäytössä, kaavoituksessa ja liikennesuunnittelussa ja kevyen liikenteen väylien rahoitus on turvattava.

Liikenne- ja viestintävaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että selonteossa kevyen liikenteen rooli on jäänyt suhteellisen vähäiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä, että kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä parannetaan, sillä noin kolmannes päivittäisistä matkoista tehdään kävellen tai pyöräillen. Koko maan noin 78 000 kilometrin mittaisesta maantieverkosta vajaat 5 000 kilometriä on varustettu kevyen liikenteen väylillä. Arvioiden mukaan uusien väylien tarpeita on suunnilleen yhtä paljon. Nykytahdilla kaikkien näiden väylätarpeiden rakentaminen veisi 50 vuotta, ja selonteon mukaisella perustienpidon rahoituksella Tiehallinnon mahdollisuudet rakentaa uusia kevyen liikenteen väyliä vähenevät entisestään.

Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää selonteossa todettua kevyen liikenteen turvallisuuden heikentymistä erittäin valitettavana kehityksenä. Valiokunta toteaa, että kevyen liikenteen väylien osalta tarpeet ovat huomattavia, mutta selonteossa esitetyt toimenpiteet ja resurssit kevyen liikenteen väylien rakentamiseksi ovat täysin riittämättömiä.

Liikenne- ja viestintävaliokunta yhtyy ympäristövaliokunnan lausuntoon siitä, että etenkin taajamien kevyen liikenteen verkostojen rakentaminen ja kestävien joukkoliikenneratkaisujen aikaansaaminen ovat tavoitteita, joissa valtion ja kuntien yhteistyötä voidaan lisätä. Maankäytöllä ja kaavoituksella sekä liikennetarpeiden ennakoinnilla voidaan ratkaisevasti parantaa jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita.

Lasten liikenneturvallisuuteen satsattava

Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää selonteon linjausta lasten liikkumisen ja koulumatkojen turvallisuuden varmistamisesta erittäin tärkeänä. Kouluikäisiä lapsia tulee säännöllisesti opastaa käyttämään joukkoliikennettä ja liikkumaan turvallisesti jalan ja pyörällä. Vanhempia tulee valistaa lasten turvalliseen kuljettamiseen autossa, ja koulu- ja päivähoitokuljetusten turvallisuudesta tulee huolehtia. Valiokunta yhtyy sivistysvaliokunnan näkemykseen siitä, että kevyen liikenteen turvallisuus on ensisijaisen tärkeä juuri koululaisille. Selonteossa ei ole esitetty konkreettisia toimenpiteitä noin 400 000 lapsen ja nuoren päivittäisen turvallisuuden edistämiseen liikenteessä. Valiokunta korostaa, että liikennejärjestelmän kehittämiseen liittyvien päätösten vaikutukset tulee arvioida erityisesti lasten ja kouluteiden liikenneturvallisuuden kehittymisen kannalta.

Selonteon mukaan vaalikaudella kohdennetaan teemahankerahoitusta muun muassa pääteiden turvallisuuden parantamiseen keskikaideohjelmalla ja joukko- ja kevytliikenteen olosuhteiden parantamiseen. Valiokunta pitää tätä linjausta hyvänä, sillä perusrahoituksen alhainen taso on merkinnyt kuntien kannalta tärkeiden paikallisten hankkeiden, kuten kevyen liikenteen väylien ja pienten liikenneturvallisuushankkeiden vähentymistä.

URL: http://listserv.kuntaliitto.fi/pipermail/pyoraily-lista/attachments/20080618/8df67e7b/attachment.htm