[Pyoraily-lista] Kansallinen ARKIpyöräilyn järjestö?

Antti Poikola antti.poikola at gmail.com
Mon Apr 27 17:06:41 EEST 2009

Terve vaan,

Mukava kuulla, mitä on tekeillä. Minä ilmoittaudun Petrille jo nyt
kansallisesta pyöräilijöiden järjestöstä kiinnostuneeksi.

On totta, että arkipyöräily on kärsinyt siitä, että aina ollaan nipussa
joko jalankulkijoiden kanssa liikennemuotona (kevyt liikenne) tai sitten
pyöräilyä ajatellaan vain liikuntaharrastuksena.

Toisaalta allekirjoitan Kirsikan huolen siitä, että rajallisten
aktiivien resursseja ei kannata miettimättä jakaa uusien järjestöjen
hallinnon ja byrokratian pyörittämiseen. Oikeastaan jmuuri siksi
kyselenkin, että mitä asiasta on puhuttu ja millä mielellä mennään. Jos
kansallinen järjestö perustetaan arkipyöräilylle, niin sen ei pidä
tukeutua vapaaehtoistyöhön, vaan rahoitus täysipäiväiselle työvoimalle
on ehdottoman tärkeää. Tällöin kansallinen järjestö toimisi tukena
pääasiassa vapaaehtoisvoimin pyöriville paikallisjärjestöille, kuten
HePo:lle TaPolle ja muille, sen sijaan, että se varastaisi niiltä
ennestään pieniä resursseja.

Antti Poikola